Nugaros skausmas

Spausdinti Spausdinti | Produktai
August 30, 2012

 

Kas tai?

Nugaros skausmo pojūčiai

Kas sukelia nugaros skausmą?

Dažniausiai pasitaikantys nugaros skausmo sukėlėjai

Kaip malšinti skausmą?

 

Kas tai?

Nugaros skausmas – tai labai paplitusi problema. Daugiau nei 60% žmonių gyvenime yra susidūrę su nugaros skausmais.

Į viršų

 

 

 

Nugaros skausmo pojūčiai

Ūmus nugaros skausmas apibūdinamas kaip aštrus arba bukas skausmas, kuris tęsiasi ne ilgiau kaip 3 mėnesius. Dažniausiai jis jaučiamas nugaros apatinėje dalyje ir gali lokalizuotis vienoje vietoje, pavyzdžiui, dešinėje arba kairėje pusėje, per vidurį arba nugaros apatinėje dalyje. Ūmus skausmas gali būti nereguliarus ir dažnai besikartojantis.

Lėtinis nugaros skausmas tęsiasi ilgiau nei 3 mėnesius ir apibūdinamas kaip gilus, skausmingas, bukas arba deginantis skausmas vienoje nugaros srityje, kuris gali plisti į kojas. Pacientai gali jausti nutirpimą arba nejautrumą kojose, sunkumą atliekant įprastą kasdieninę veiklą, taip pat dirbant. Lėtinis nugaros skausmas paprastai stebimas ilgą laiko tarpą, ir kartais įprastas gydymas nepadeda. Skausmas gali atsirasti dėl senos traumos, degeneracinių stuburo audinių pakitimų arba dėl artrito, tačiau dažniausiai yra susijęs su laikysenos pakitimais ir raumenų disbalansu, taip pat su paciento pakitusiu skausmo suvokimu ir valdymo sistema, įtampa, depresija bei kitais emociniais, neurotiniais ir su stresu susijusiais sutrikimais, kurie turi įtakos skausmo slenksčiui ir jo ištverimui.

Į viršų

 

Kas sukelia nugaros skausmą?

Nugaros skausmas dažniausiai atsiranda, kai nugaros raumenys ar kiti audiniai patiria per didelį krūvį, būna įtempti, dėl to jie susilpnėja. Raumenų spazmai arba plyšimai gali atsirasti dėl pakitimų stuburo audiniuose arba dėl senėjimo. Tai pakeičia žmogaus laikyseną.

Nugaros skausmas gali būti susijęs su įvairiais faktoriais, pavyzdžiui, judėjimu, kūno padėtimi arba fiziniu krūviu. Nugaros skausmas ir pasveikimas gali būti susiję su psichologiniu stresu, kantrybės laipsniu, skausmo pojūčiu, ištverme arba emocine būsena. Pavyzdžiui, jaudulys, baimė, depresija, nervinimasis ir kiti faktoriai, kurių žmonės nesieja su nugaros skausmais, vis dėlto gali juos suĮ viršų arba paaštrinti.

Nugaros skausmą gali suĮ viršų patempimas arba nedidelis pažeidimas, rečiau – rimta trauma. Skausmas gali būti staigus ir sustiprėti judant, jį gali suĮ viršų ir kiti faktoriai, kurie sudaro padidintą krūvį ir įtampą stuburui.

Labiausiai paplitusios priežastys, didinančios krūvį ir įtampą stubure:

 

  1. sukumpusi kūno padėtis sėdint ant kėdės ar vairuojant automobilį;
  2. netaisyklinga laikysena;
  3. netaisyklingas sunkių daiktų kėlimas;
  4. miegojimas ant nepritaikyto čiužinio;
  5. mažas fizinis aktyvumas;
  6. per didelis krūvis mankštinantis.

 

Paprastą nugaros skausmą gali suĮ viršų netaisyklingi, staigūs judesiai arba fizinio aktyvumo stoka. Fizinio aktyvumo stoka silpnina raumenis, jiems pasidaro per sunku remti nugarą. Dėl to nugara tampa labiau pažeidžiama, kai yra perkraunama kuri nors jos dalis.

Nugaros skausmo priežastys gali būti ir labai specifinės, jis gali išsivystyti nėštumo, menstruacijų metu, dėl šlapimo takų infekcijos, skrandžio problemų, širdies ir kraujagyslių ligų, stuburo slankstelių ar kitų minkštųjų audinių uždegimo, auglių arba kitų rimtų priežasčių. Esant nugaros skausmui, būtina konsultuotis su gydytoju, bet jei skausmas tęsiasi ilgiau nei 6 savaites, pas gydytoją būtina apsilankyti nedelsiant.

Kai kurios ligos gali skatinti nugaros skausmą, bet tai nėra taip paplitę, kaip nedidelių nugaros raumenų ir raiščių pažeidimų suĮ viršų skausmai. Būtų teisinga apsilankyti pas gydytoją jeigu nugaros skausmai po savaitės neišnyksta.

Senstant pakitimai stubure ir aplinkiniuose audiniuose yra įprastas reiškinys. Nugaros audinių pakitimus (dėl tarpslankstelinių diskų ligos, išvaržos, pakitimų sąnariuose, pakitusio slankstelių augimo, osteochondrozės ir kitų priežasčių) dažniausiai gydytojas diagnozuoja sveikatos patikrinimo metu, ir jie dažniausiai nėra skausmingi. Šie degeneraciniai audinių pakitimai nėra vertinami kaip rimti tol, kol nesukelia skausmo.

Labiausiai paplitę skausmo šaltiniai:

 

  1. Skausmas atsiranda dėl anatominių struktūrų perkrovimo, pavyzdžiui, raumenų patempimo;
  2. Skausmas, kuris atsiranda dėl nugaros anatominės struktūros deformacijos arba pažeidimų, pavyzdžiui, dėl disko išvaržų arba didelių pakitimų sąnariuose.

 

Į viršų

 

 

Dažniausiai pasitaikantys nugaros skausmo sukėlėjai

Mechaninis nugaros skausmas – ūmus skausmas, kuris judant ir kosėjant ūmėja. Šį nugaros skausmą dažniausiai slopina poilsis. Mechaninis nugaros skausmas būdingas esant disko išvaržai ir perkrovos lūžiui. Staigūs judesiai, pacientams su mechaniniu skausmu, paaštrina skausmą. Kūno padėtis, kosėjimas, čiaudėjimas, bei kiti judesiai irgi gali daryti įtaką stuburo skausmui.

Tarpslankstelinių diskų problemos

Stuburas yra kūno išilginė ašis, kurią sudaro tarpusavyje sujungti slanksteliai. Jį sutvirtina sąnariai, esantys tarp slankstelių, ir kremzliniai tarpslanksteliniai diskai. Žmonės, kurie turi nugaros problemų, dažnai kalba apie ,,nuslydusį“ diską, tačiau tai nėra taip. Paprastai skausmo priežastis yra įtrūkimas fibrozinio disko žiede, dėl kurio gali susiformuoti disko želatininio branduolio išsikišimas – disko išvarža. Tai gali dirginti ir netgi užspausti nervus stuburo kanale ir angose. Vis dėlto diskų patologija nėra tokia dažna, kaip manoma, nugaros skausmo priežastis.

 

Sąnarių problemos ir osteoartritas

Stuburo judesiai galimi tarpslankstelinių sąnarių dėka, kuriuos sudaro 2 kaulų plokštumos. Joms degeneruojantis sąnariniai paviršiai skausmingai trinasi vienas į kitą.

Tokia būklė žinoma kaip osteoartritas – sąnarių degeneracija, kuri paverčia juos neatspariais krūviui. Tai senėjimo problema, kuri paliečia mus visus senstant, ir tai gali suĮ viršų nugaros skausmus.

 

Kūno padėties keitimas ir patologinis stuburo išlinkimas

Taisyklinga kūno padėtis ir judesiai priklauso nuo raumenų būsenos. Normali raumenų būsena yra svarbi, nes raumenų įtempimas yra ta jėga, kuri ištiesia kūną ir išlaiko jį tiesų, įveikdama gravitacijos jėgas, išsaugo sveiką nugarą. Įvykus pakitimams, gali atsirasti nugaros skausmai, kurie gali pereiti į lėtinius skausmus ir paūmėti ką nors keliant.

Ischialgijos

Ischialgijos – tai skausmų, kurie plinta į kojas, pavadinimas. Tokios lokalizacijos skausmai gali būti susiję su sėdimojo nervo užspaudimu arba uždegimu, disko išvarža, tačiau žymiai dažniau problema kyla dėl laikysenos pakitimų juosmens srityje ir kryžkaulio lygmenyje, asimetrinio raumenų įtempimo, taip pat dėl didžiųjų sąnarių deformacijos.

 

Osteoporozė

Dėl osteoporozės kaulai pasidaro trapesni ir lengviau lūžta. Tai siejasi ir su krūtininės, juosmeninės bei kaklo dalies nugaros slanksteliais, jie taip pat darosi trapesni. Ši liga labiau paplitusi tarp moterų menopauzėje, jai gali daryti įtaką dieta, pakaitinė hormonoterapija, kalcio preparatai, D vitaminas ir specifiniai preparatai kaulų masės išsaugojimui.

Sąnarių uždegiminiai susirgimai

Yra keletas uždegiminių susirgimų, kurie pakeičia sąnarių struktūrą, iššaukia jų deformacijas ir daro įtaką jų funkcijoms. Šie susirgimai gali paliesti ir stuburo sąnarius bei kryžkaulio srities sąnarius, kurie gali suĮ viršų nugaros skausmus. Tipinio uždegiminio susirgimo pavyzdys yra lėtinis spondiloartritas – stuburo sąnarių uždegimas (žinoma kaip Behterevo liga).

Įspėjamieji simptomai

Nedelsiant susisiekite su gydytoju jeigu nugaros skausmus lydi:

 

  • rankų bei kojų bejėgiškumas arba silpnumas;
  • nutirpimas žemiau kelio ar alkūnės;
  • šlapinimosi sutrikimai;
  • aukšta temperatūra arba karščiavimas;
  • nepaaiškinamas svorio sumažėjimas;
  • naktiniai skausmai;
  • stiprus skausmas menkų judesių metu;
  • skausmas arba kiti simptomai stiprėja;
  • nesena trauma arba griuvimas.

 

Jeigu skausmas nerimsta, bet stiprėja, arba atsiranda kiti simptomai, konsultuokitės su savo gydytoju, kuris galės atlikti būtinąjį ištyrimą.

Yra atvejų, kai nugaros skausmas gali reikšti labai rimtą susirgimą. Konsultuokitės su savo šeimos gydytoju, kuris, esant reikalui, nukreips pas specialistą. Bet kuriuo atveju jūs turite prisiminti, kad taisyklingas sunkumų kilnojimas ir sveikas gyvenimo būdas padės jums išsaugoti sveiką nugarą.

Į viršų

 

Kaip malšinti skausmą?

Profilaktika

Dažniausiai nugaros skausmą sukelia netaisyklingas nugaros raumenų panaudojimas, ir profilaktika yra geriausias nugaros skausmų gydymas.

Sveikatos išsaugojimas

Kūnas turi būti aktyvus tam, kad būtų sveikas. Jeigu raumenys, kaulai ir sausgyslės nenaudojamos, tai gali jums suĮ viršų dideles problemas – ypač srityse, kurios yra tokios pat sudėtingos, kaip ir nugara.

Lėtai atliekami pratimai gali sustiprinti nugaros ir pilvo raumenis, kad jie galėtų paremti stuburą ir išsaugoti jo elastingumą. Pasivaikščiojimas arba važiavimas dviračiu yra lengvi pratimai, kuriuos galima įtraukti į dienotvarkę. Plaukiojimas yra labai patariamas nugarai todėl, kad taip sustiprinami raumenys, ir vanduo padeda paremti visą kūną.

Reguliarūs kasdieniniai pratimai yra naudingi, bet, esant nugaros problemoms, vis dėlto reikėtų konsultuotis su gydytoju arba fizioterapeutu apie tai, kuriuos pratimus atlikti, o kurių geriau neatlikti.

Kaip elgtis esant nugaros skausmui?

 

  1. Tęsti kasdieninį aktyvumą. Jeigu skausmas ūmus, nekelkite nieko sunkaus, atkreipkite dėmesį į kūno padėtį, kaip jūs tai darote. Keldami lengvesnius daiktus jūs turite galimybę greičiau pasveikti, o ne patirti dar rimtesnę traumą. Mankštinantis pagerėja kraujotaka ir medžiagų apykaita nugaros audiniuose, mažėja raumenų spazmai ir sąnarių kontrakcijos.
  2. Negulėkite ilgiau nei keturias dienas iš eilės lovoje, nes tokiu atveju silpsta nugaros raumenys. Nuo dviejų iki keturių dienų leidžiama, bet ilgiau gali būti per daug. Tačiau, kai kurių ligų ir stipraus skausmo atveju, lovos režimas gali būti ir ilgesnis.
  3. Bandykite atsipalaiduoti ir fiziškai, ir psichologiškai.
  4. Nemėginkite prisitaikyti prie gyvenimo su skausmu! Jeigu skausmas nugaroje yra periodiškas, jūs turėtumėte apsilankyti pas gydytoją, kad laiku nustatytų diagnozę.
  5. Jūs turėtumėte sugrįžti į darbą kaip įmanoma greičiau, nes tai paprastai padeda. Nors yra atvejų, kai geriau pasikonsultuoti su fizioterapeutu ar nugaros specialistu, kaip turite atlikti sunkų darbą, kuris galėtų paūminti nugaros skausmą. Dirbdami atkreipkite dėmesį į kūno padėtį, kurioje jūs esate, ir taikykite pagalbinius mechanizmus, kai būtina paĮ viršų sunkius daiktus. Bandykite pailsėti kas 30-45 minutes, nes svarbu atsipalaiduoti.
  6. Ūmaus skausmo metu, fizinis aktyvumas didinamas pamažu (žingsnis po žingsnio), būtinai prasimankštinkite arba pasivaikščiokite prieš atlikdamas pratimus
  7. Galite iš karto pradėti vartoti vietinio poveikio nuskausminamąsias priemones (gelius arba pleistrus) arba sistemines nuskauminamąsias priemones (ibuprofeną arba diklofenaką). Tokios priemonės malšina skausmą ir mažina uždegimą.
  8. Nugaros skausmus neretai sukelia nervų uždegimai. B grupės vitaminai – būtini normaliai nervinių ląstelių medžiagų apykaitai. Tyrimais įrodyta, kad vitaminai B1, B6 ir B12, naudojami didelėmis dozėmis, malšina skausmą. Didelės B grupės vitaminų dozės naudojamos kaip papildoma priemonė nugaros skausmams gydyti.